donderdag 10 maart 2016

Opgeven...

Opgeven???
Er was een tijd dat daar voor mij geen denken aan was...
Opgeven? Tsssss…. Never!
Opgeven betekende verslagen zijn.
Opgeven zou een nederlaag betekenen.

Dus bleef ik vechten.. 
Vechten met mezelf vooral..
Inmiddels voel en zie ik dat opgeven niet altijd een nederlaag betekent.
Dat het niet betekent dat je verslagen bent.

Er kwam een moment dat ik opgaf.

Wat ik heb opgegeven?

 Het gevecht...

Ik heb het gevecht opgegeven.
Ik heb de strijd gestaakt.
Ik heb het losgelaten.

Zoals het hier staat, lijkt het eenvoudig en ja opgeven is ook een keuze die je elk moment kunt maken. Toch was er blijkbaar een reden waarom ik hiervoor nog wat meer tijd nodig had. Blijkbaar was er voor mij nog een stukje weg te bewandelen voor ik op dat punt aankwam. 

De weg die nodig was om me te brengen waar ik nu ben.
De weg waarop ik op een gegeven moment met mijn rug tegen de muur stond en de chaos compleet was.
De weg waarop het moment aanbrak dat het klaar was, dat ik er genoeg van had, dat de strijd over moest zijn.

Het moment dat ik me overgaf, dat ik opgaf en daarmee voor mezelf koos, brak aan.

Langzaamaan was het besef gegroeid dat ik altijd iets buiten mezelf zocht. 
'Iets' wat ik uiteraard nog altijd niet gevonden had.
Het inzicht kwam dat ik afstand creëerde tussen mij en hetgeen ik zocht, juist doordat ik dat ‘iets’ buiten mezelf zocht! Zolang ik het ‘iets’ wat ik zocht bleef zien als iets buiten mezelf, dan zou het ook buiten mezelf blijven.

Pas toen ik me realiseerde dat opgeven niet het erkennen van een nederlaag is, maar het loslaten van het gevecht....
Pas toen begon door te dringen dat alles wat ik zocht al in mij aanwezig is…..
Pas toen ik kon stoppen met zoeken naar iets buiten mezelf, waarvan ik dacht dat ik het nodig had om ‘vervuld’ te zijn, om een leegte te vullen, om ‘alles’ te begrijpen…..
Pas toen kon ik terugkeren naar mijn echte, ware, ik, zag ik de rust en harmonie die al in mij was en in mij is!

Immers; als het lukt te focussen op wat er IN je is, dan zie je dat alles wat je ooit zocht allang in jezelf aanwezig is! Pas dan kun je worden wat je zoekt.

Durf de strijd op te geven. 
Stop het gevecht.
Sta jezelf toe te zijn wie je in essentie bent.
Vind de schatten in jezelf en deel ze met de wereld.
Laat je licht schijnen!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten